Thursday 20 October 2011

Happy Bezday abah....

20 0ctober 2011 genaplah 57 tahun umur abah saya... Funny kan? ade ke patut abah saya cakap umur dia 25?
hahhahahha..... dia suruh anak2 jiran paggil beliau "abang daddy"...
kahkahkahkah.... gelak sampai keluar kahak saya dibuat beliau....

Abah, insan yang cukup bermakna dalam hidup saya.. Saya  anak bongsu dari lima orang adik beradik, dari lahir hingga besar kami semua dibela abah... Abah & mak kandunga berpisah ketika saya berumur 8 bulan... jadi dengan bantuan arwah tok wan & tok aki, abah boleh pegi kerja dengan lega... kecian abah, pergi kerja dengan bj yg kotor, penuh bedak&susu anak, tak ber"iron" lak tu uniform kejenya...


Nasib baik kwn2&bos memahami situasi beliau.. tiap pagi dia akan buat 5 botol susu utk kami, siap denagn roti+kaya, pastu denagn motor buruknya, beliau menghantar kami ke rumah nenda kami bergilir2.. Bila malam pula, dia la yang memandikan, menukarkan lampin, dodoikan, suapkan makan....


Zaman sekarang, susah nak cari abah yang camni... Bapa2 sekarang kebanyakannye lebih focus kepada keselesaan sendiri berbanding anak2 mereka....Cuba bayangkan anda ditempat abah saya?


Bila kami perlukan kasih sayang seorang ibu, abah la yang menjadi ibu&abah kepada kami... Bila saya berumur 1 setengah tahun, abah kawin lain.... Tapi camner pun, saya bersyukur.. mak saya ni sayangkan saya seperti anaknya sendiri... 


Walaupun hidup kami penuh liku2, tapi kami redha&bersyukur.... Mak sangat2 garang& sikap pilih kasih yang dahsyat kerana mak juga mempunyai anak tunggal sebelum berkahwin dengan abah kami....


Tapi kami masih bahagia, mak tak pernah abaikan kami... gaji mak lebih cikit dari abah, jadi mak la yang banyak menyediakan keperluan untuk kami... tanpa mak, kami mungkin masih hidup dalam serba kekurangan...


walaupun kami tak kaya, tapi mak&abah menyediakan keselesaan kepada kami... terutamanya dari segi pelajaran... Pelajaran paling penting bagi mereka, jadi mane2 saje pilihan tempat pengajian kami, mereka ikutkan aje.. asalkan kami belajar bersungguh2&menjamin pekerjaan demi mase depan kami.....


Sempena Bezday abah ni, saya ingin mengucapkan SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-57, terima kasih atas jasa abah kepada saya....

No comments: